ההבדלים בין מוצרי קוסמטיקה טבעוניים לטבעיים

Michal | 06/09/2022

מוצרי קוסמטיקה טבעוניים
ביום יום אנו משתמשים במגוון רחב של מוצרים קוסמטיים. חלק מהמרכיבים שלהם מוכרים לנו, אך לגבי רובם סביר להניח שאין לנו מושג האם הם אכן בריאים וטובים. מרכיבים סינתטיים יכולים להתחבא בקרם הפנים שלנו, סבון הרחצה ואפילו במוצרי האיפור שלנו, וקשה לנו מאד להעריך את השפעותיהם בטווח הקצר והארוך על עורנו ובריאותנו הכללית. בשנים האחרונות גברה המודעות לנושא, והעולם הקוסמטי צועד בצעדי ענק לכיוון של שימוש במרכיבים טבעיים ובריאים יותר כמו צמחים, עשבי מרפא, שמנים אתריים, וכד'. במקביל, אנו שומעים יותר ויותר על מוצרי קוסמטיקה טבעוניים. רבים מתחברים לאמא אדמה ומעדיפים להימנע מלהשתמש במוצרי קוסמטיקה המכילים מרכיבים כימיים ולבחור בכאלה העשויים מחומרים טבעיים בלבד שאינם מזיקים לבריאות שלנו. אם גם אתם תהיתם מהם ההבדלים בין מוצרי קוסמטיקה טבעוניים לטבעיים ומה עוד כדאי לדעת אודותיהם, הנה כל המידע שיעשה לכם סדר:

מהי קוסמטיקה טבעונית?

קוסמטיקה טבעית מבוססת על חומרים הקיימים בטבע בלבד ואינה מכילה חומרים וכימיקלים סינטטיים. היא יכולה להכיל שמנים צמחיים, שעוות, חימרים ואבקות מינרליות, שמנים מן החי, ועוד. לעומת זאת, קוסמטיקה טבעונית אינה מכילה כלל מרכיבים מן החי, ומוצריה אינם נבדקים באמצעות ניסויים בבעלי חיים. זהו פרמטר חשוב לאנשים שהם טבעוניים מתוך אידיאולוגיה ולכאלה שחשוב להם להגן על זכויות בעלי החיים ועל איכות חייהם. בשנים האחרונות חלה עלייה במספר האנשים הבוחרים בטבעונות מסיבות אידיאולוגיות ומקפידים שלא לצרוך כל מוצר שנוסה על בעלי חיים או המכיל חומרים מן החי. לכן גם בתחום הקוסמטיקה קיימת ירידה בכמות הניסויים בבעלי חיים. חברות קוסמטיקה רבות מציינות על גבי המוצרים שלהן שלא נוסו על בעלי חיים, ולעיתים אפילו את הביטוי "נוסה דרמטולוגית", שמשמעותו היא שהמוצר נוסה על גבי עור אנושי בלבד.

מודעות לנושא ניסויים בבעלי חיים בקוסמטיקה

המודעות הרבה לחשיבות מניעת ניסויים בבעלי חיים והשיח סביב הנושא בעולם מובילים אותנו לצורך ולבחירה במוצרי קוסמטיקה טבעיים וטבעוניים. מוצרי קוסמטיקה טבעוניים מאפשרים לחסוך את הסבל שעוברות החיות כאשר עורכים בהם ניסויים לבדיקת מוצרי קוסמטיקה. כאשר מדובר על קוסמטיקה טבעונית, הניסויים מתבצעים ללא שימוש בחיות מעבדה, בדרך כלל על גבי עור אנושי של נסיינים או באמצעות תאים שגודלו לשם כך במעבדה. כך אפשר לייצר מוצרי קוסמטיקה איכותיים בריאים ומותאמים לעור שלנו מבלי לעשות שימוש במרכיבים סינטטיים וכימיקלים כמו נפט, פראבנים ומרכיבים נוספים העלולים להיות מסרטנים, מזיקים ומעוררי רגישות. למעשה, ראינו כאן שני הבדלים מהותיים בין קוסמטיקה טבעית לטבעונית. אחד הוא נושא המרכיבים בקוסמטיקה טבעית שיכולים להכיל מרכיבים מן החי וכל נושא הניסויים על בעלי חיים. זו הסיבה שאם חשוב לנו שלא לעשות שימוש במוצרים שיש בהם מרכיבים מן החי, כאשר אנו רוכשים מוצרי קוסמטיקה כדאי לרכוש קוסמטיקה טבעונית וגם לשים לב שיש מדבקה ״לא נוסה על בעלי חיים״.

היתרונות הבולטים של קוסמטיקה טבעונית

אחרי שראינו את ההבדלים בין קוסמטיקה טבעית לטבעונית, בואו נראה מהם היתרונות והחסרונות של קוסמטיקה טבעונית כדי שנבין עד כמה היא יעילה לגוף שלנו.

התאמה לעור רגיש במיוחד

קוסמטיקה טבעונית ידועה מאוד כמתאימה לעור רגיש, מכיוון שהיא עשויה מחומרים טבעיים וללא מכילה רכיבים מן החי. לא תמיד אנו יכולים לדעת בדיוק אילו מרכיבים מסתתרים בתוך הקרמים ומוצרי האיפור שלנו, ולכן פעמים רבות שימוש במוצרי קוסמטיקה מעורר תגובה לא נעימה ולעיתים אפילו תופעות של אלרגיה קשה. אם נתקלתם בעבר בתופעות מסוג זה כשעשיתם שימוש במוצרי קוסמטיקה, מומלץ לנסות מוצרי קוסמטיקה טבעוניים, במיוחד מוצרים הבאים במגע עם העור, השפתיים, העיניים, וכד׳, כמו למשל שפתון, קרם עיניים, סבון אינטימי, ועוד.

מוצרים שאינם מכילים גלוטן

מוצרי קוסמטיקה טבעוניים לרוב אינם מכילים גלוטן. אנשים רבים רגישים לגלוטן ברמה מסכנת חיים. אנשים הלוקים במחלת הצליאק או מחלות שונות אחרות אינם יכולים לצרוך גלוטן, ולכן קוסמטיקה טבעונית שאינה מכילה גלוטן יכולה להיות עבורם פתרון נהדר.

מראה בריא יותר

אין ספק שמוצרי קוסמטיקה טבעוניים וטבעיים מעניקים מראה הרבה יותר טבעי לעור ובכלל, השימוש בהם הרבה יותר נעים. יש הבדל משמעותי בין קרם גוף העשוי מחומרים טבעיים וטבעוניים בהשוואה לקרם גוף העשוי מחומרים כימיקליים וסינטטיים. ניתן לחוש זאת באופן מיידי וגם לאורך זמן מבחינת ההשפעה על מרקם העור.

אג׳נדה

כפי שאמרנו, מוצרי קוסמטיקה טבעוניים הם מוצרים שלא נוסו כלל על בעלי חיים, ולכן כאשר אנו עושים בהם שימוש אנחנו חלק מאג׳נדה המגנה על בעלי חיים ומצמצמת את התעשייה שגורמת להם לעיתים סבל רב. לסיכום, למרות היתרונות הרבים של מוצרי קוסמטיקה טבעונית, חשוב לדעת שכיום מגוון המוצרים בשוק עדיין אינו גדול ביחס למוצרי קוסמטיקה רגילים, הן מבחינת צבעים של איפור, ריחות וכו׳. אולם, ככל שיותר ויותר חברות יפתחו מוצרים טבעוניים, כך המבחר יהיה גדול, תהיה תחרות בשוק ועוד אנשים יוכלו ליהנות ממוצרים הרבה יותר איכותיים.  
arrow חזור